Irodalmi és színházi kritikák írásával kezdte pályafutását, 1902-től egy évre átvette a
Magyar Géniusz szerkesztését. 1905-ben Fenyő Miksával együtt elindította a Nyugat elődjének
számító, csak néhány számot megélt Figyelőt, mely a későbbi szerzői és szerkesztői gárda
alapját adta: itt volt már Ady, Kaffka Margit, Kosztolányi, Gellért Oszkár.
A Nyugatindulásakor hozzájuk csatlakoztak új felfedezettjei, köztük Móricz, Babits, Füst
Milán, Tersánszky. Működése alatt legfontosabb feladatának tekintette új tehetségek
felfedezését; a legtöbb támadás is emiatt érte. Elvei mellett következetesen kitartott, akár
saját egzisztenciája vagy a Nyugatfennmaradása kockáztatásával is. Hatvany Lajossal 1912-ben
párbajig éleződött a szerkesztés körül támadt nézeteltérésük.
A Nyugatot élete végéig Osvát szerkesztette, függetlenül attól, hogy a neve hogyan
szerepelt a címlapon. Kizárólag ennek a tevékenységnek élt, ő maga szinte semmit nem írt
többé.
1923-ban, működésének 25. évfordulóján a Vígszínházban, majd egy összevont Nyugat-számban
90 pályatársa köszöntötte, de az irodalmi közeg változásai, a szerkesztőségen belül élesedő
konfliktusok felőrölték erejét. Magánéleti tragédiák is érlelték végső elhatározását:
tüdőbeteg leányának halálát követően szíven lőtte magát.
Személye köré legenda szövődött.
Ő köztünk az egyetlen, aki sohasem írt egyetlen cikket sem a Nyugatba, és
mégis ott van szelleme a Nyugat minden lapján. Neki nem egyes közlemények, kisebb vagy
nagyobb száma az oeuvre-je, hanem maga a Nyugat.
Schöpflin Aladár
Az ő kritikája elsősorban az élet szolgálatában állott. Nem hiszem, hogy
élt valaha is ilyen életszerű kritikus. Minden volt számára a kézirat, melyet bírált, akkor
nem számított se ő, aki olvasta, se az író, aki írta, csak az érték. Emellett lázasan
izgatta az az ember, aki írta, sőt tulajdonképpen csak ez izgatta, ennek az embernek az
élete… Minden foglalkoztatta, ami rá vonatkozott, hónapos szobája, keresete, cigarettája,
kalapjának alakja, nyakkendőjének színe, kötése, csatja, egészen a kicsinyességig. Olyan
kapcsolatban állt az összes írókkal, legtávoliabbakkal is, akikkel sohasem érintkezett, mint
más a családja tagjaival, a legközelebbiekkel… Ítéletei a legteljesebb személytelenség és a
legteljesebb személyesség szerencsés vegyülete, elfogulatlanság és elfogultság, irodalom és
élet, elmélet és gyakorlat, ige és tett együtt, eszme, vérrel összeragasztva, s ezért oly
helytállóak, jövőbe mutatóak. Kritikusi nagysága abban rejlik, hogy titokzatos módon,
melynek kulcsa egyéniségében lelhető, mindig helyes mértékkel forrasztja az ellentétes
elemeket eleven ötvözetté. Alkotó ítéletei voltak…
... harcos viszonyban volt minden íróval. Nem is akadt olyan, akinek ne
osztott volna sebet. Ezek esetleg elhagyták, de többnyire fölkeresték, hogy kezelje sebüket,
akár gyógyító gyolccsal, akár hasonszenvi módon, újabb sebbel. Fölfödözöttjeiért semmiféle
áldozatot nem sokallt, veszekedett és verekedett érettük, megvetve idejét és érdekeit is.
Sokszor hirtelen magukra is hagyta őket, látszólag nem törődött velük, lehet azért, hogy
megérjenek a szélben és fényben. Közöny volt ez? Közöny volt, az a közöny, mely a természet
bölcsessége. Amikor hírül vittem neki, hogy egy kiváló írót, akit mindig nagyra tartott,
letette a tollat, s nem szándékszik többé írni, vállat vont. Nem dajkált ő senkit. Csak
apró-cseprő dolgokban buzdított. A nagy, döntő dolgokban senkit se buzdított, mert tudta,
hogy ez úgyis hiábavaló. Személytelenül tekintett ránk, mint a természet.
Kosztolányi Dezső
Működése mindenekfelett erkölcsi tény, az kétségtelen. Bátor, soha meg
nem rettenő, a meggyőződés útjáról soha ki nem térő jóakarat: ez ő, - ez az első, amit róla
mondani kell. Mert a jóság a legfontosabb nekünk szegény embereknek. S ebből természetesen
következik törhetetlen igazság szeretete. A tizenöt év alatt, mióta mellette élek,
egyetlenegyszer sem tapasztalhattam, hogy hajlandó lett volna barátait enyhébben, vagy
ellenfeleit szigorúbban megítélni. – S ugyanebből következik, hogy egyformán tékozolta
idejét és figyelmét mindannak, ami ítélet végett elé került.
Füst Milán
Osvát Ernő szerkesztésének az volt egyik legfőbb megkülönböztető jegye,
hogy nem bocsátott be folyóiratába senkit, akinek nem volt magasabb célja, mint a felületes
szórakoztatás. Még kevésbé olyat, akiben nem volt meg a helytállás becsületessége. Írói
megítélésében, irodalmi rangsorba állításukban tévedhetett, — ebben soha. Ezzel feláldozta
a folyóirat kelendőségét, de megőrizte szellemi és erkölcsi színvonalát.
Schöpflin Aladár
Molnár Ferenc: Tíz igen rövid tanulság
a jubiláns huszonöt munka évéből avagy:
többek között még mi mindenre tanítja meg az embert Osvát Ernő élete
1. Tőle tanultam: a jó szerkesztő nem a lapot, hanem az írókat
szerkeszti.
2. Tőle tanultam: a jó kritikus olyan, mint a jó kiadó: nemcsak a munkát
fizeti meg tisztességesen, de előleget is ad költő legközelebbi művére.
3. Tőle tanultam: a legmagasabb kritikusi tekintély az, amikor a
kritikusnak már csak az igen-jére, vagy a nem-jére kíváncsi az ember.
4. Tőle tanultam: művészi munka megítélésében csak az engedékenység felé
szabad hibát csinálni, a szigorúság felé soha.
5. Tőle tanultam: szépen tévedni szebb, mint csúnyán eltalálni az
igazat.
6. Tőle tanultam: fájdalommal szülni csak férfi tud.
7. Tőle tanultam: a tanítványnak el szabad hagyni hűtlenül a mestert, -
de a mesternek a tanítványt soha.
8. Tőle tanultam: aki a buzdítást művészetté emelte, azon aztán soha
többé semmi buzdítás nem fog.
9. Tőle tanultam: legigazságosabban ítélhet az a bíró, aki maga beszélte
rá a vádlottat a tett elkövetésére.
10. Tőle tanultam: Shakespeare lángész volt, mi legyünk tisztességes
emberek.