Irodalmi és színházi kritikák írásával kezdte pályafutását, 1902-től egy évre átvette a
                            Magyar Géniusz szerkesztését. 1905-ben Fenyő Miksával együtt elindította a Nyugat elődjének
                            számító, csak néhány számot megélt Figyelőt, mely a későbbi szerzői és szerkesztői gárda
                            alapját adta: itt volt már Ady, Kaffka Margit, Kosztolányi, Gellért Oszkár.
                          
                          A Nyugatindulásakor hozzájuk csatlakoztak új felfedezettjei, köztük Móricz, Babits, Füst
                            Milán, Tersánszky. Működése alatt legfontosabb feladatának tekintette új tehetségek
                            felfedezését; a legtöbb támadás is emiatt érte. Elvei mellett következetesen kitartott, akár
                            saját egzisztenciája vagy a Nyugatfennmaradása kockáztatásával is. Hatvany Lajossal 1912-ben
                            párbajig éleződött a szerkesztés körül támadt nézeteltérésük.
                          
                          A Nyugatot élete végéig Osvát szerkesztette, függetlenül attól, hogy a neve hogyan
                            szerepelt a címlapon. Kizárólag ennek a tevékenységnek élt, ő maga szinte semmit nem írt
                            többé.
                          
                          1923-ban, működésének 25. évfordulóján a Vígszínházban, majd egy összevont Nyugat-számban
                            90 pályatársa köszöntötte, de az irodalmi közeg változásai, a szerkesztőségen belül élesedő
                            konfliktusok felőrölték erejét. Magánéleti tragédiák is érlelték végső elhatározását:
                            tüdőbeteg leányának halálát követően szíven lőtte magát.
                          
                          Személye köré legenda szövődött.
                          
                          
                          
                           
                          
                          
                          
                          
                          
Ő köztünk az egyetlen, aki sohasem írt egyetlen cikket sem a Nyugatba, és
                            mégis ott van szelleme a Nyugat minden lapján. Neki nem egyes közlemények, kisebb vagy
                            nagyobb száma az oeuvre-je, hanem maga a Nyugat.
                          
                           
                          
                            Schöpflin Aladár 
                          
                           
                           
                          Az ő kritikája elsősorban az élet szolgálatában állott. Nem hiszem, hogy
                            élt valaha is ilyen életszerű kritikus. Minden volt számára a kézirat, melyet bírált, akkor
                            nem számított se ő, aki olvasta, se az író, aki írta, csak az érték. Emellett lázasan
                            izgatta az az ember, aki írta, sőt tulajdonképpen csak ez izgatta, ennek az embernek az
                            élete… Minden foglalkoztatta, ami rá vonatkozott, hónapos szobája, keresete, cigarettája,
                            kalapjának alakja, nyakkendőjének színe, kötése, csatja, egészen a kicsinyességig. Olyan
                            kapcsolatban állt az összes írókkal, legtávoliabbakkal is, akikkel sohasem érintkezett, mint
                            más a családja tagjaival, a legközelebbiekkel… Ítéletei a legteljesebb személytelenség és a
                            legteljesebb személyesség szerencsés vegyülete, elfogulatlanság és elfogultság, irodalom és
                            élet, elmélet és gyakorlat, ige és tett együtt, eszme, vérrel összeragasztva, s ezért oly
                            helytállóak, jövőbe mutatóak. Kritikusi nagysága abban rejlik, hogy titokzatos módon,
                            melynek kulcsa egyéniségében lelhető, mindig helyes mértékkel forrasztja az ellentétes
                            elemeket eleven ötvözetté. Alkotó ítéletei voltak…
                          
                          ... harcos viszonyban volt minden íróval. Nem is akadt olyan, akinek ne
                            osztott volna sebet. Ezek esetleg elhagyták, de többnyire fölkeresték, hogy kezelje sebüket,
                            akár gyógyító gyolccsal, akár hasonszenvi módon, újabb sebbel. Fölfödözöttjeiért semmiféle
                            áldozatot nem sokallt, veszekedett és verekedett érettük, megvetve idejét és érdekeit is.
                            Sokszor hirtelen magukra is hagyta őket, látszólag nem törődött velük, lehet azért, hogy
                            megérjenek a szélben és fényben. Közöny volt ez? Közöny volt, az a közöny, mely a természet
                            bölcsessége. Amikor hírül vittem neki, hogy egy kiváló írót, akit mindig nagyra tartott,
                            letette a tollat, s nem szándékszik többé írni, vállat vont. Nem dajkált ő senkit. Csak
                            apró-cseprő dolgokban buzdított. A nagy, döntő dolgokban senkit se buzdított, mert tudta,
                            hogy ez úgyis hiábavaló. Személytelenül tekintett ránk, mint a természet.
                          
                           
                          
                            Kosztolányi Dezső
                          
                           
                           
                          Működése mindenekfelett erkölcsi tény, az kétségtelen. Bátor, soha meg
                            nem rettenő, a meggyőződés útjáról soha ki nem térő jóakarat: ez ő, - ez az első, amit róla
                            mondani kell. Mert a jóság a legfontosabb nekünk szegény embereknek. S ebből természetesen
                            következik törhetetlen igazság szeretete. A tizenöt év alatt, mióta mellette élek,
                            egyetlenegyszer sem tapasztalhattam, hogy hajlandó lett volna barátait enyhébben, vagy
                            ellenfeleit szigorúbban megítélni. – S ugyanebből következik, hogy egyformán tékozolta
                            idejét és figyelmét mindannak, ami ítélet végett elé került.
                          
                           
                          
                            Füst Milán
                          
                           
                           
                          Osvát Ernő szerkesztésének az volt egyik legfőbb megkülönböztető jegye,
                            hogy nem bocsátott be folyóiratába senkit, akinek nem volt magasabb célja, mint a felületes
                            szórakoztatás. Még kevésbé olyat, akiben nem volt meg a helytállás becsületessége. Írói
                            megítélésében, irodalmi rangsorba állításukban tévedhetett, — ebben soha. Ezzel feláldozta
                            a folyóirat kelendőségét, de megőrizte szellemi és erkölcsi színvonalát.
                          
                           
                          
                            Schöpflin Aladár
                          
                          
                             
                          
                          
                             
                          
                          
                            Molnár Ferenc: Tíz igen rövid tanulság
a jubiláns huszonöt munka évéből avagy:
                            többek között még mi mindenre tanítja meg az embert Osvát Ernő élete
                          
                           
                          1. Tőle tanultam: a jó szerkesztő nem a lapot, hanem az írókat
                            szerkeszti.
                          
                          2. Tőle tanultam: a jó kritikus olyan, mint a jó kiadó: nemcsak a munkát
                            fizeti meg tisztességesen, de előleget is ad költő legközelebbi művére.
                          
                          3. Tőle tanultam: a legmagasabb kritikusi tekintély az, amikor a
                            kritikusnak már csak az igen-jére, vagy a nem-jére kíváncsi az ember.
                          
                          4. Tőle tanultam: művészi munka megítélésében csak az engedékenység felé
                            szabad hibát csinálni, a szigorúság felé soha.
                          
                          5. Tőle tanultam: szépen tévedni szebb, mint csúnyán eltalálni az
                            igazat.
                          
                          6. Tőle tanultam: fájdalommal szülni csak férfi tud.
                          7. Tőle tanultam: a tanítványnak el szabad hagyni hűtlenül a mestert, -
                            de a mesternek a tanítványt soha.
                          
                          8. Tőle tanultam: aki a buzdítást művészetté emelte, azon aztán soha
                            többé semmi buzdítás nem fog.
                          
                          9. Tőle tanultam: legigazságosabban ítélhet az a bíró, aki maga beszélte
                            rá a vádlottat a tett elkövetésére.
                          
                          10. Tőle tanultam: Shakespeare lángész volt, mi legyünk tisztességes
                            emberek.