Budapest kincseinek megismerése
olvasótábor tiszacsécsei diákokkal
2008. augusztus - PIM |
A tábor vezetőségét Kákonyi Magdolna, a PIM múzeumpedagógusa, Dóczi Zsóka tanárnő és Rabec István
muzeológus alkotta. A résztvevők 16 általános iskolás és középiskolás tiszacsécsi gyerek volt, akikkel
két kísérő is érkezett, hogy segédkezzenek a gyerekek felügyeletében.
A korkülönbség a gyerekek között nagy volt, 10 évestől egészen 17-ig, ami megnehezítette a vezetők
munkáját, hiszen ezáltal nehezebb volt a programok kiválasztása, fontos szempontunk volt, hogy
mindenki érezze jól magát. Épp ezért az előre megtervezett programtól többször eltértünk, mivel úgy
láttuk, hogy az adott helyzetben az megfelelőbb. Ez a gyerekek visszajelzése szerint is jól működött.
Az olvasótábor kettős célt szolgált: egyrészt Molnár Ferenc A Pál utcai fiúk című regényének
mélyebb, élményszerű megértését és feldolgozását, másrészt Budapest kulturális és nemzeti kincseinek
megismertetését a gyerekekkel. Ez utóbbi célt indokolta az is, hogy Tiszacsécse több száz kilométerre
esik Budapesttől, a gyerekek egy része még sosem járt itt, szüleik anyagilag nem tehetik meg, hogy
kirándultatják gyerekeiket.
A tábor programja:
1. nap
A gyerekek augusztus 18-án érkeztek meg kísérőikkel a Keleti pályaudvarra. A csomagok
elszállításában a PIM autója segédkezett. Az első szusszanások után a tábor egy rövid ismerkedős,
játékos foglalkozással indult, amely arra szolgált, hogy a gyerek egy kicsit fellazuljanak,
beszéljenek magukról, játszanak. Ennek a foglalkozásnak a végén került sor a tábor megnyitására. Mivel
a gyerekek ismerték egymást, hiszen egy faluból, egy közösségből jöttek, ezért azt is szem előtt
tartottuk, hogy mi, a vezetők minél több információt tudjunk meg róluk már a tábor elején. A gyerekek
többsége közlékeny volt, néhányuk csak a rákövetkező órákban, esetleg napokban nyílt meg. Nagy élmény
volt látni, ahogy az egyes gyerekek, akik a tábor elején csak alig pár szót szólnak, a következő
napokban mennyire nyitottá, közlékennyé válnak.
Ebéd után közösen megnéztük A Pál utcai fiúk című filmet, amelyet a gyerekek Dóczi Zsóka
segítségével játékos módon feldolgoztak. Ez a foglalkozás volt az első része annak a keretjátéknak,
vetélkedőnek, amely végigkövette a tábort. Minden napnak voltak olyan pontjai, amikor az egyes
csoportok pontokat gyűjthettek. Nem maga a verseny volt a célunk, ezt inkább csak eszközként
használtuk a gyerekek motiválására. A tábor végén nem is hirdettünk első vagy második helyezettet,
hanem közös megegyezéssel minden gyerek kapott ajándékcsomagot.
A közel 4 órás utazás megviselte a gyerekeket, ezért erre a napra több programot már nem láttunk
jónak betervezni, inkább teret adtunk a pihenésre.
2. nap
A következő napot a 100 éves A Pál utcai fiúk című kiállítás megtekintésével kezdtük. A
gyerekek hosszasan elidőztek a kiállításban, élvezték a feladatlapok kitöltését és Kákonyi Magdolna
vezetését. Ebéd után tettünk egy körsétát a városban, ahol meglátogattuk a regényhez, illetve Molnár
Ferenchez kapcsolódó helyszíneket. A vörösingesek, illetve Pál utcaiak szerepében golyóztak a gyerekek
a Nemzeti Múzeum kertjében, de a nap legnagyobb sikere a VIII. kerületi Grundnak volt, ahol lehetőség
adódott a játékra. A délután nagy részét itt töltöttük, mert a gyerekek az elméleti ismeretek után,
itt nyugodtan fel tudtak engedni, szabadon játszhattak.
A vacsora előtt a napot még egy rövid játékkal zártuk, esti programként pedig, akinek volt kedve és
energiája, elmehetett Dóczi Zsókával egy Petőfi sétára Budapest belvárosába. Ahhoz képest, hogy ez
„sétálós” nap volt, sokan jelentkeztek és lelkesen tértek vissza, újságolva a többieknek, milyen sok
új dolgot láttak.
3. nap
A tábor harmadik napja augusztus 20-ra, a nemzeti ünnepre esett. Ez a tény egyrészt megkönnyítette,
másrészt bonyolította a vezetők munkáját. Mivel a város ezen a napon még inkább megtelik emberrel, a
gyerekekre fokozottabban oda kellett figyelni, másrészt olyan programlehetőségeket nyújtott, amelyek
kivételesek. A napot a Millenáris parkban kezdtük, ahol a gyerekek különböző kézműves foglalkozásokon
vehettek részt. Ezt követően meghallgattuk Szalóky Ági népdalénekes koncertjét. A Vajdahunyad vára és
a Hősök tere megtekintése után a csomagolt ebédet a Városligetben töltöttük el. Ebéd után egy rövid
játékos vetélkedő következett, ahol a gyerekek feladata az volt, hogy gyűjtsenek minél több műcímet,
amelyben valamilyen állat neve szerepel. Így, mire elértünk az állatkertbe, már több tucatnyi irodalmi
mű gyűlt össze. Az Állatkert után a gyerekek kérésére még kimentünk a Duna-partra, hogy megnézzük a
légiparádét. Bár ez volt a tábor legfárasztóbb napja, a gyerekek mégis lelkesek voltak. Vacsora után
pedig a budai vár egyik bástyájáról néztük végig a tűzijátékot a Budapesti Történeti Múzeum
jóvoltából. Különleges élmény volt. A gyerekek visszajelzései szerint, ez volt a tábor egyik
legnagyobb élménye.
4. nap
A következő napot a Szent István Bazilikával kezdtük. Külön élményt jelentett, hogy a Bazilika
kilátójából nézhettünk le a városra. Ellátogattunk a Parlamentbe is, ahol körbevezették a csoportot. A
gyerekek közül többen még sosem jártak ezeken a helyszíneken. Hogy egy kicsit lazítsunk a tempón a
szerdai megterhelő nap után, egy dunai sétahajózásra vittük el a gyerekeket, ami sikert aratott. A
vacsoráig maradó másfél órában, mivel igény volt erre a gyerekek részéről, volt lehetőség a vásárlásra
is.
5. nap
A tábor utolsó napján a gyerekek vonata közvetlenül ebéd után indult, úgyhogy a délelőttöt a tábor
zárásásra használtuk fel. Minden gyerek ajándékcsomagot kapott, illetve egy értékelő beszélgetés során
mindenki elmondhatta élményeit, tapasztalatait, véleményét a táborról. Ezen beszélgetés hanganyagát
rögzítettük.
Néhány vélemény a gyerekektől:
- A séták fárasztók voltak, de nagyon érdekesek. Megérte. Mindegyik séta nagyon tetszett.
- Nekem minden tetszett, de legjobban a tűzijáték. Eddig csak a tévében láttam, de így egészen más.
- A Bazilikában még sosem voltam, nagyon tetszett. A budai várban sem voltam még, nagy élmény volt, hogy onnan nézhettük a tűzijátékot.
- Hajókázás, tűzijáték, mind nagyon tetszett.
- Nekem minden első helyen van. Az volt a jó, amikor mentünk az állatkertbe és olyan címeket kellett mondani, amiben állatnév van.
- Én még örültem is, hogy sűrű volt a program. Még egy hetet szívesen hozzátennék.
- Nem volt túlzsúfolt, még jó hogy ennyi program volt benne.
- Akárhány táborban voltam, így még nem voltam elkényeztetve.
A tábort a táborvezetők is pozitívan értékelik és sikeresnek tartják. Bár fárasztó volt az állandó
szervezés és odafigyelés, de mindenképp élményt jelentett ezekkel a gyerekekkel együtt eltölteni ezt a
pár napot. Külön élmény volt számunkra látni a tiszacsécsi gyerekek összefogását, hogy tényleg olyan
közösséget alkotnak, amelyik odafigyel egymásra, törődik a másikkal, és teszi mindezt a legnagyobb
tudatossággal.
Számunkra is élmény volt a tábor.