Warszawa, Teatr Maly, 2007.
Színházi előadás lengyel nyelven, magyar feliratozással
A Nemzeti Színházban, 2009. április
|
A PÁL UTCAI FIÚK - CHŁOPCY Z PLACU BRONI
|
Szereplők:
Kolnay, Wendauer, Olasz, Csetneki, Doktor: Marek Barbasiewicz
Boka, Rácz tanár úr: Andrzej Blumenfeld
Barabás, Szebenits, Nemecsek anyja: Emilian Kamiński
Csónakos, a nagy Pásztor: Waldemar Kownacki
Geréb, Geréb apja, Weiss: Maciej Kozłowski
Nemecsek: Wojciech Solarz
Áts Feri, Nemecsek apja: Henryk Talar
Csele, a kis Pásztor, Janó, Őr: Krzysztof Wakuliński
Színpadra alkalmazta: Michał Zadara
Lengyelre fordította: Tadeusz Olszański
Díszlet: Magdalena Musiał
Jelmez: Julia Kornacka
Koreográfia: Tomasz Wygoda
Fény: Ewa Garniec
Hang: Piotr Gos
Rendezőasszisztens, ügyelő: Dorota Ignatjew
Rendező: Michał Zadara
Molnár Ferenc regénye nem csak Magyarországon volt kötelező olvasmány, több közép-kelet-európai
generáció nőtt fel a Pál utcai grundharc és Nemecsek tragikus megdicsőüléssel végződő kálváriájának
történetén. A harmincas évei elején járó Michał Zadara talán most érkezett el oda, hogy „felnőtt”
jelentést adjon ennek a gyerekfejjel megismert, gyerekeket felvonultató példázatnak – színpadi
adaptációja férfibarátságról, méltóságról és becsületről, hatalomról, az elmúlással való szembesülésről
szól.
A szűkebb pátriát jelentő grund ez alkalommal némileg kitágul, a rendező nem riad vissza attól, hogy
egymásba játszassa a lengyel történelem és aktuálpolitika kérdéseit, rákérdezzen a közönség a nemzeti
értékekhez és a hazaszeretethez való viszonyára. Zadara színpadán múlt és jelen, magánélet és közélet
kapcsolódik egybe, amit a szereposztás is hangsúlyoz: ezek a fiúk – a Nemecseket játszó Solarzot kivéve
– már túlvannak első ifjúságukon, ők a varsói Nemzeti Színház nagy színészei, múltjuk van, házon belül
és kívül. Azt viszont nem könnyű eldönteni, mi foglalkoztatja Zadarát jobban: a felnőttek gyerekes
harcai vagy a gyerekek felnőttes játékai?
„Az olvasmányélmény elsősorban az emlékezet tárgyaként érdekel bennünket. (...) Hogyan és miért
emlékezünk? Kivé válunk az emlékezet által? A színpadon megjelenő érett férfiak alakításával arra
keressük a választ, hogy felnőtté válásunk ellenére miért maradunk mégis éretlenek. A hősök egy
fikcióban hisznek. Úgy tesznek, mintha a grund a hazájuk lenne, amelyért az életüket is készek
feláldozni. Épp úgy, ahogy mi, felnőttek is tudatosan tartozunk valamilyen csoporthoz, szervezethez.
Fiktív egyesületeket találunk ki, amelyek éppoly abszurdak, mint ez a Pál utcai grund.” Michał Zadara
Michał Zadara (1976) a fiatal lengyel rendezőnemzedék képviselője. Politikatudományi és színházi
tanulmányait – némi kitérőkkel – az Egyesült Államokban kezdte, majd Krakkóban tökéletesítette. 2004 óta
többek között Witkiewicz, T. S. Eliot, Heiner Müller, Peter Handke, Juliusz Słowacki, Stanisław
Wyspiański, Jean Racine, Ivan Viripajev, Witold Gombrowicz, Friedrich Dürrenmatt és Martin Buber
szövegeit vitte színre Gdańsk, Krakkó, Wrocław, Varsó, Szczecin és Berlin színházaiban.