Grundjátékok
golyózás, méta, nemzetes, rabló-pandúr, snóbli, snúr szabályai |
Golyózás
"Azt játszottuk, hogy mindenki gurít egy golyót, és akinek a golyója eltalál
egy olyan golyót, ami már oda van gurítva, akkor azé az összes golyó. És sorba gurítottuk a golyókat,
már volt a falnál vagy tizenöt golyó, és volt közte két üveg is."
(Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk)
1. változat
Résztvevők: 3–10 fő.
Mindenki leteszi, egymástól egyenlő távolságra, a saját golyóját, a golyók így sort alkotnak.
Ettől 10 lépés távolságra egy vonalat kell húzni – innen kell dobni.
1. dobó: megpróbálja a dobógolyójával eltalálni a saját, letett golyóját. Ha sikerül, újra dobhat
más golyójára, s a kilőtt golyókat elveheti. Minden golyót meg kell célozni, amelyik nem talál, az a
földön marad.
2. dobó: mindenki először a saját golyójára céloz a saját dobógolyójával. Ha nem sikerül, az
eldobott golyó is a földön marad.
A játék addig tart, míg van mire célozni. Ha elfogyott, mindenki megszámlálja a zsákmányát, az
győz, akinek legtöbb a golyója.
2. változat
Résztvevők: 2–10 fő játszhatja
Mindenkinek előre meghatározott számú golyója van, pl. 3.
A földbe fúrunk egy alma nagyságú lyukat. Kb. 1 méterre húzunk egy vonalat, innen lehet
gurítani. Ha nem sikerült a lyukba gurítani, ott kell hagyni a golyót. Ha a következő talál,
összeszedheti az összes golyót.
Méta
"Hallottatok-e róla, hogy mi az a laufméta, vagy magyarosabban longaméta? A játszók két csoportra
oszlottak. Mindegyik pártnak volt egy kapitánya,…ők válogatják maguk köré a jó játékosokat. Sok minden
kellett ahhoz, hogy valaki jó játékos legyen. Futni kellett tudni, jó ütőnek kellett lenni, jó dobónak
és jó stukkolónak.
A levatta kerekre hengerelt, a fogójánál karcsúbb, az ütőjénél kissé hasasabb, vagy hatvan-nyolcvan
centiméter hosszú volt."
(Pásztor Árpád: A Muzi)
1. Hosszúméta
Kellékei: rongylabda vagy szőrrel töltött stukklabda, levatta (50-60 cm hosszú bot, egyik vége
laposabb és szélesebb).
Játéktér: Kb. 20x60 méteres terület. Belső méta kijelölése – egymástól 20 méterre leszúrnak két
botot, közé vonalat húznak. Külső méta – a húzott vonallal párhuzamosan, 60-80 méterre meghúzzák a külső
vonalat.
Játékosok: 2 csapatot alakítanak, a métavonalak között helyezkednek el. Az egyik belül játszik. A
másik kívül, ez a mezőnycsapat. Választanak egy adogatót és három kutyát.
Főszabály: az ütő a játékos leeresztett kezéből nem érhet a földre.
Játék menete: az adogató feldobja a labdát, míg a bent lévők egyike meg próbálja visszaütni. Ha nem
sikerül, a belső métavonal szélére áll, s várja a következő bent lévő játékostársának az ütését. Ha
sikerül – jogot nyer a futásra, vele együtt futhatnak a sikertelenül ütő, métavonalon várakozó társai.
Keresztül kell futniuk a pályán, a külső métavonalig és vissza, közben vigyázni, hogy a külsősök kutyái
el ne találják őket a labdával. A mezőnyjátékosok közben felszedik az elütött labdákat, od’adják a
kutyáknak, akik igyekeznek „megstukkolni” vagyis elütni a futókat. Ha a bent lévők megúszták stukk
nélkül – pontot kapnak és a csapatok helyet cserélnek.
Pontot csak a bent lévők szerezhetnek. 10 pontig játsszák.
2. Körméta
15-20 m átmérőjű körben játsszák. A kör kerületén az adogatók métabotok mellett állnak, el nem
mozdulhatnak. A főméta, a legügyesebb játékos irányít. Belül a bújók állnak, ők ide-oda mozoghatnak. Az
egyik adogató dobja a másiknak a labdát, aki aztán igyekszik eltalálni a belsőket. Ha sikerült, az
eltalált játékos kiáll. Ha nem, és a bújók megszerzik a labdát, ők dobhatnak. Ha a körön kívülre kerül a
labda – gyertyát gyújtanak, vagyis feldobják a labdát, s aki megfogja, az folytatja a játékot. Ha csak
egy adogató marad, ő is elmozdulhat a helyéről. Az a csapat győz, amelyik előbb lefogyasztja a másikat.
Labdakészítés:
A harisnyát kiteregette, közepére tette a követ és az egészet gömbbé gyömöszölte, és ügyesen
összefércelte a harisnyagömböt, hogy a csücske ne álljon el és hogy amikor a labdát fonják, szép
gömbölyű maradjon. Aztán következett a labdafonás. Előbb a bordázatot kötötték rá. Olyan lett a labda,
mint a földgömb, összes délköreivel. Amikor ez megvolt, fent az Északi-sarkon kezdődött meg a munka.
Sűrűn körbemenni a spárgával, az egyik délkörön felül áthúzni, a másikon alul, a spárga szorosan
egymáshoz simult, úgyhogy a harisnyából egy szemernyi sem látszott ki, közben arra kellett ügyelni, hogy
jó keményre is kell húzni, nehogy játék közben meglazuljon. Mert a stukkhoz és a laufmétához kemény,
tömött labda kellett. A vörös-fehér bőrcsíkokból összevarrt labda rögtön szétszakadt és lószőrbele
kifordult. Az igazi labda az otthon fonott volt. A kő azért kellett a labdába, hogy lendületet, helyes
irányt, vagy ahogy a Muziban mondták, svungot adjon neki…egyszer még ugrott is a labda…Csodájára jöttek
annak még a Petőfi téri gyerekek is. Piki persze nem árulta el, hogy apró, tömött gumilabdát font a
közepibe. (Pásztor Árpád: A Muzi)
Nemzetes
Minden játékos választ egy nemzet nevet, a játékvezető felírja. Kis labdát egy mélyedésbe helyeznek,
a játékosok körülállják úgy, hogy aztán könnyen el tudjanak szaladni.
A játékvezető szólítja a nemzeteket: „Jöjjön az a híres, nevezetes Dánia!” A dán gyorsan felkapja a
labdát és igyekszik valakit eltalálni. Ha sikerül, az illetőnek rovást ír fel a játékvezető. Ha nem
sikerül, a dobó kapja a rovást. Akinek három rovása összegyűlt – kiáll. A legutolsónak maradt a győztes,
ő lesz legközelebb a játékvezető.
Rabló-pandúr
2 csoportot alakítanak. A rablók és pandúrok választanak közös jelet, pl. kendő, sapka, stb.
Választanak egy bírót, aki ellenőrzi a játék menetét.
A rablók elbújnak. A pandúrok elindulnak megkeresni őket, ha már megérintettek valakit, az fogolynak
számít. A bíró az elfogottra ráteszi a pandúrok jelét, így a csapat száma nő. A rablók akkor foghatnak
pandúrt, ha legalább kétszer annyian vannak, és váratlanul lepik meg az ellenfelet. „Egy pandúrral
kevesebb”, kiáltják. A bíró figyeli az eseményeket, jelzi a játék végét.
Snóbli
Kell hozzá: babszem vagy más mag. A játékosok egyenlő számú maggal rendelkeznek.
Ebből elővesznek valamennyit. Feladat: ki kell találni, hogy az összesen kivett magok száma páros
vagy páratlan. Ha valaki eltalálja, plusz magot nyer. A játék végén az győz, aki a legtöbb magot
zsákmányolta.
Nehezebb változat: a magok számára kell tippelni.
Snúr
Nyerő játék, „pénzre megy”. A pénzt megpöccintik, ha a pénz a másik oldalára
fordul, megnyerte a pöccintő.
Változata: lyuk vagy vonal, palánk alja felé dobják a pénzt. Akinek érméje ehhez
legközelebb esett, összeszedi az összes pénzt és ráz. Fej vagy írás szerint a pénznek egy részét
elnyeri. Hasonló módon megy a gombozás és boxenli is.